O nás | Historie | Současnost | Fotogalerie | Video | Odkazy | Fórum |
Letecká nehoda v Hranicích
Byl normální předjarní den, 10. března 1973. Kdesi v prostoru Malešova prováděl zálet po opravě zkušební pilot pplk. Koštel z letecké základny v Čáslavi na stíhacím bombardéru Su-7B. Podle vyjádření pilota došlo k náhlému vysazení motoru v prostoru Malešova. Ostatní systémy letadla fungovaly. Pilot letěl z výšky 8 tisíc metrů klouzavým letem směrem ke Zruči nad Sázavou a pokoušel se motor nahodit. To se ale nedařilo. Od řídící věže dostal příkaz k opuštění letadla. Letadlo nasměroval do prostoru hodkovských lesů a stiskl katapult. Na padáku přistál poblíž bývalého statku v Želivci. Zde ho později nezraněného vyzvedl vrtulník.
Bylo čtvrt na deset a v Hranicích nikdo netušil, co se odehraje v příštích minutách. Neřízený letoun příkře klesal k zemi. Narazil do staleté lípy u hranické školy a vzápětí do budovy hostince v místě, kde byl obchod. Právě před deseti minutami vedoucí zavřela a odešla. Pravé křídlo se utrhlo a palivo začlo vytékat. Torzo letounu se prohnalo Tomáškovou stodolou, dvorem, kolnou a skončilo před hasičskou zbrojnicí. Obrovské plameny značily poslední cestu stroje. Hořela hlína, střechy, no prostě všechno. Během pár minut vojáci a veřejná bezpečnost odklonili dopravu a celou ves neprodyšně uzavřeli. Sjelo se několik požárních sborů, jak dobrovolných, tak profesionálních a snažily se lokalizovat požár. Neustále se ozývaly výbuchy munice z leteckých kanonů ráže 30 mm. Hasiči střídavě zalehávali a hasili. Jako zázrakem nedošlo k žádnému zranění lidí, jen několik slepic přišlo o život. Zbytky budovy hospody byly vojenskou technikou velmi brzy odvezeny. Vojáci velmi rychle zahladili stopy po nehodě a poškozeným obyvatelům pak ještě pomáhali s úklidem.
Pilota našel nezraněného, jen otřeseného katapultováním vrtulník u dvora nad Želivcem. Osobně se v Hranicích bezprostředně po nehodě podívat nebyl, jen viděl místo dopadu svého stroje z vrtulníku cestou na základnu.
Pppk Koštel letectvo opustil a pracoval do penze v pekárně. Rozvážel pečivo na prodejny. Po několika letech jsem pilota navštívil v jeho bytě v Čáslavi, točil jsem s ním rozhovor na video. Na otázku jak na něj zabůsobil pohled na místo dopadu jeho stroje odpověděl: " Nijak, takových děr v zemi už jsem viděl dost."
Další info zde
Video dokument - rozhovory s pamětníky je zde.
Su-7B popis
Nadzvukový (1,6 Macha), stíhací bombarder. Plánované použití jako nosič jaderných zbraní. Neměl dostatečný dolet. Předpokládaná taktika byla doletět s atomovou pumou nad území NATO, ve strmém stoupání bombu odhodit a pokračovat překrutem zpět. Předpokládal se nedostatek paliva na návrat na základnu. Pilot měl po dojití paliva stroj opustit na padáku.